Als Miss Webdesign ben ik natuurlijk veel bezig met vormgeving. Het zo aantrekkelijk mogelijk maken van jouw website, visitekaartje of Social Media account. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar je wilt natuurlijk wel dat de vormgeving van jouw bedrijf een beetje modern is en met de tijd meegaat. Daarom is het hoog tijd enkele van dé trends van 2022 te bespreken.
2022: het jaar van de comeback.
Het lijkt erop dat 2022 van start is gegaan met een comeback van logo’s en trends die we voorheen al zagen. Zo gaat het eigenlijk met alles: retro is hip. We dachten ooit afscheid genomen te hebben van ‘flared’ broeken, maar ook die zijn weer helemaal terug in het straatbeeld. Concepten uit het verleden worden ook in de wereld van de logo’s nieuw leven ingeblazen om zo merken en bedrijven een nieuwe uitstraling te geven.
Tijdloze trends.
Er zijn logo trends die eigenlijk niet verdwijnen. Moeiteloos gaan ze mee met het verstrijken van de tijd. Omdat ze altijd aansprekend en prettig blijven. Gradiënt is zo’n tijdloze trend. Al op de basisschool leren we dat het een mooi effect geeft wanneer kleuren in elkaar overlopen. Gradiënt kun je op een subtiele manier gebruiken en zo kun je met weinig middelen al een heel frisse, nieuwe uitstraling geven aan je logo. Ook 3D is zo’n tijdloze trend waarmee je met minimale aanpassingen je logo toch een upgrade kunt geven. 3D zorgt voor diepte en kan ook goed in combinatie met gradiënt worden gebruikt.
Terug van weggeweest.
Een aantal van de trends van 2022 zijn een poosje afwezig geweest. Tijd voor een comeback! Maar dan net een tikkie anders. Denk aan animatie: een pakkende manier om je logo te laten spreken. Bij animatie denken we al snel aan druk bewegende pagina’s, daarom is animatie als trend een kwestie van goed balanceren. Al snel slaat een logo door van creatief en boeiend naar afleidend en irritant. Het is dus zaak dat je een professionele designer in de hand neemt wanneer je een geanimeerd logo wenst. Met de juiste ‘touch’ kan animatie namelijk een schot in de roos blijken.
Ook lettertypes en looks die een retro-vibe afgeven zijn weer populair. Neonkleuren, ‘coole’ lettertypes: anything goes als je het maar goed aanpakt. Ook hierbij geldt dat de lijn tussen schreeuwerig en speels dun is. Ik denk daarin graag met je mee!
Eenvoud en vernieuwing.
Naast bovenstaande trends, die toch wel een uitgesproken karakter hebben, is eenvoud en authenticiteit helemaal hip. Denk aan een monochromatisch logo. Dit betekent dat je maar 1 kleur gebruikt, wat saai klinkt maar juist heel sfeervol kan uitpakken. De kleurkeuze is hierin van groot belang. Een mooi evenwicht tussen je merkidentiteit en het kleurenpalet – elke kleur is natuurlijk mogelijk, maar ik denk graag met je mee over een balans tussen kleur en dat wat je wilt uitstralen. Tot slot is 2022 het jaar van de authenticiteit en creativiteit. Handgetekende details zijn prettig om naar te kijken en kunnen je logo net dat beetje meer warmte geven. Met een handgetekend detail is het zelfs mogelijk je bestaande logo net dat beetje extra te geven, zo behoud je je logo maar dan nèt even mooier. Genoeg keuze in 2022 – ik neem je graag mee in mijn wereld van mogelijkheden!