In 2005 ben ik afgestudeerd als Grafisch Vormgever/Visual Designer. Hoewel Grafisch Vormgever als opleiding wel wat bellen doet rinkelen is de term Visual Designer iets minder bekend. Ik wil jullie dus graag uitleggen wat Visual Design precies inhoudt.
Hoe moet het niet?
Je kent het vast wel: al surfend op het web kom je op een website die de plank mis lijkt te slaan. De homepage is te schreeuwerig (we kennen allemaal die websites wel met tientallen Disney-animaties die de aandacht afleiden van waar de website om gaat) of juist te saai. Een grijs vlak met grote lappen tekst, niet doorheen te komen. Zonde, want ook als je een goed product in handen hebt of een geweldige dienst aanbiedt, zal dat niet uitmaken als mensen al afknappen op je website.
Visual Design en grafische vormgeving
Visual Design is eigenlijk niets meer dan het verbeteren van een design of product om het visueel aantrekkelijker te maken en gemakkelijker te gebruiken. Bijvoorbeeld een website. Je optimaliseert een design of product dus zowel esthetisch als functioneel. Als Grafisch Vormgever/Visual Designer onderzoek ik wat mijn klanten willen om zo een bestaand product of design te verbeteren of een nieuw product te creëren. Dat laatste is wat ik, met mijn creativiteit, het liefst doe.
Waar Grafische Vormgeving een allesomvattende term is (het kan ook slaan op bijvoorbeeld het bedrukken van T-shirts of mokken), is Visual Design gericht op de digitale wereld. Visual Design hoeft overigens niet alleen om esthetiek en het visuele te gaan, het gaat zeer zeker ook om gebruiksgemak van een website: hoe makkelijk is alles vindbaar, werkt alles goed en welke beelden, kleuren of lettertypen kan ik het best gebruiken voor een fijne website-ervaring?
Herkenbaarheid is wat telt
De bekendste merken hebben een heel herkenbaar logo: zij maken gebruiken van een visueel design om hun herkenbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan de appel van Apple, de ‘swoosh’ van Nike (dit is een perfect voorbeeld van Visual Design – zelfs met een niet-bestaande term als ‘swoosh’ zie jij nu toch het logo van Nike voor je), of het paard van Ferrari. Wat ik zo geweldig vind aan Visual Design is juist dát: de kern, de ziel, het wezen van jouw bedrijf of jouw dienst ‘vatten’ in een zichtbaar iets, jouw eigen design.
Hoe pas ik in dit plaatje?
Het is een kunst om een design zo te ontwerpen dat het uniek is, pakkend is en dat het niet te veel afwijkt van wat mensen verwachten. Heb je een Zen-studio, maar is je logo heel druk dan is de kans groot dat je potentiële klanten toch even een deurtje verder kijken. Absoluut niet wat je wilt en daarom vind ik mijn beroep ook zo mooi. Ik geniet ervan te middelen tussen wat jij graag in je design wilt uitdragen en wat past bij wat potentiële klanten van je verwachten. Samen komen we tot een optimaal resultaat! Ben je nieuwsgierig geworden naar een plaatje bij het praatje? Klik hier voor mijn portfolio!