Elk bedrijf, groot of klein, heeft tegenwoordig wel de mogelijkheid een vrijblijvende offerte op te vragen. Ideaal voor de klant, want die kan zich oriënteren en de kwalitatief beste en financieel voordeligste aanbieder kiezen. Voor de aanbieder is het een investering in zichzelf: hiermee hoopt hij klanten te werven. De offerte is voor de klant vrijblijvend, maar hoe zit dit voor de aanbieder?
Offerte in 1 klik
Steeds meer grote bedrijven bieden via een klein contactformulier de mogelijkheid een offerte te ontvangen. Met letterlijk 1 klik krijg je een gegeneraliseerde offerte in je mailbox. Vaak zonder je wensen te inventariseren en met kleine lettertjes. Want als jij iets specifieks wenst dan hangt daar een extra prijskaartje aan. Dit soort bedrijven zorgen ervoor dat potentiële klanten heel snel heel veel offertes kunnen opvragen. Jammer, vind ik zelf. Juist omdat het algemene offertes zijn waarbij geen wensen worden geïnventariseerd en er vaak verborgen kosten bijkomen, verpesten dit soort aanbieders het voor de aanbieders die wel veel tijd en zorg in een offerte steken.
Vrijblijvend, maar toch persoonlijk
Naar mijn mening kun je pas een goede offerte uitbrengen wanneer je precies in kaart hebt gebracht wat de klant wil. Hier trek ik dan ook voldoende tijd voor uit. Uiteindelijk is de klant degene die de offerte vormgeeft met zijn of haar wensen, dus ik bekijk graag met de klant samen wat hij wil en wat de verwachtingen zijn. Vervolgens koppel ik dit aan mijn mogelijkheden en hang hier een tarief aan. Hoewel een offerte voor een klant dus vrijblijvend is, betekent het voor de aanbieder een investering van tijd en aandacht. Met liefde, want er is natuurlijk de hoop op een mooie samenwerking.
Communicatie is het sleutelwoord
Communicatie klinkt heel zwaar, maar ook in het proces van offertes opvragen is het heel belangrijk. Als potentiële opdrachtgever geef jij je wensen door aan de aanbieder die er vervolgens mee aan de slag gaat. Achter de schermen wordt er hard voor je gewerkt en uiteindelijk krijg je een offerte in je mailbox. Ook op dit punt is communicatie ‘key’. Ben je niet helemaal tevreden? Heb je nog vragen? Of heb je besloten te kiezen voor een andere aanbieder of gewoon niet in te gaan op de gegeven offerte? Laat het vooral weten! Bij vragen, wensen of opmerkingen kan de aanbieder nog voor je aan de slag om de puntjes op de i te zetten. En kies je voor een ander? No hard feelings natuurlijk, maar wèl zo fijn om even te laten weten. Een telefoontje of mailtje is zo gemaakt en dat werkt wel zo prettig!
Offerte opvragen?
Denk je nu na het lezen van dit blog “die no-nonsense mentaliteit met een flink stuk persoonlijke aandacht spreekt me wel aan”? Dan kan je natuurlijk bij mij een offerte opvragen. Voor jou vrijblijvend, voor mij een investering die ik graag in onze potentiële zakenrelatie doe. Stuur me dus gerust een mailtje op angel@miss-webdesign.nl of bel op 0623614884!